Jó kis kulturális italmérés van a Hajnóczy József utca 21 szám alatt. Nem szokványos kocsma a Galéria 12, kávézó és borbár, ha kicsit flancolni akarunk. Nekem inkább megteszi az italmérés, az egyszerű, de kényelmes ülőhelyek, a világosság, a remek borkínálat, a falnivaló házi sonkák, hurkák, kolbászok, különleges sajtok, a felszolgálás közvetlensége, a vendéghez igazodó nyitva- tartás. Hasonlóban üldögéltem sok évvel ezelőtt a Montmartre egyik mellékutcájában, kissé távol a Festők terétől, ahol mit szépítsük, rengeteg a gagyi a sok látnivaló mellett. A hangulat, a kínálat, a környezet, a vendégsereg élvezetes. Nem tudom volt-e köztük festő, szobrász grafikus, fotós, de a bárpulton frissen sütött croissant és sajtok sorakoztak, az elfogadható árú (Domaine Gayda: Freestyle Rouge) száraz vörösbor, képek a falon, meg dugók elképzelhetetlen mennyiségben, különféle üvegekben. Csak úgy. Akárcsak az itteni italmérésben.
Jó betérni a Hajnóczyba,- ahogy az idejárók, éjszakázó fiatalok, filmesek, borbarátok mondják,- ráadásul még ki is lehet ülni. Ami csoda a Városmajorral szembeni túlzsúfolt utcában. Nagy ötlet volt annak idején engedélyt adni ennek az italmérésnek, amely megnyitása óta számtalan kiállításnak adott helyt sokunk épülésére. A mostani Árendás József ritkán látott grafikáit mutatja be. Esemény a javából még az ismerősöknek is, hiszen a film és színház plakátjai révén (díjait, számos kiállítását, majd lentebb olvashatják) nemzetközi hírnevet szerző művész beenged az egy utcával odébb levő galériás lakásába, ahol ebédfőzés előtt majd sziesztázás után rajzolgat. A maga örömére, amiből nem hiányzik az irónia, a meghökkentés, a fanyarság, az életigénylés, az átvitt jelentés. Könnyű a keze kora ellenére, vagy épp azért, mert megengedheti magának. Öntörvényű művészember, aki elnézőn vagy kritikusan, kívülről vagy felülről nézi a világot, hogy aztán a rá jellemző fanyarsággal megfogalmazza mindazt, ami csak az ő sajátja.
Mostanában gyakran találkozunk, a nőkről már kevesebbet, de az élet apró örömeiről jólesőn beszélgetünk. Szeret jókat enni és inni.
Ki nem?- kérdezhetnénk. Nyilván majd mindenki, de kevesen vannak, akik a főzésben, étkezésben, italkóstolásban ennyi örömöt lelnének. Hedonista, ízekben, hozzáillő kortyokban utazik, majd az ebéd utáni szendergés végeztével, séta után a látottakat papírra veti. Amelyektől időnként dobunk egy hátast. Mert lehet sok mindent, sokfélét gondolni a világról, de úgy megfogalmazni, hogy az húsba vágjon, hogy szemünk láttára csináljon a jó öreg William Shakespeare-ből lócán üldögélő falusit, aki ettől még persze minden idők egyik legnagyobbika! Grafikustervező az eredeti foglalkozása, ami kiteljesedett már az életművében. Én nagyon bírom, hogy képekben gondolkodik, neki a Magasfeszültség a villanyoszlop vezetékestül kereszt, hogy a hátat fordító Gésa a nőiség dicsérete, meg a kandi férfivágyé. Önarc Imád önarcképet rajzolni, van olyan érzésem, hogy az időt szeretné megállítani, ami hasztalan, de születik belőle nagydíjas alkotás. Szentendrén felújítás alatt áll egy Templom. A látvány rögzül, lerajzolja, ami tisztelgés Szentendre soktemplomos városa előtt, de mindezt oly finomsággal, törékenységgel, ahogy a valláshoz közelít.
Meghökkent a Földönkívüli fallosz formájú alakja. Szó se róla, van ebben nyerseség, ha vannak földönkívüliek, akkor is mi a fa..t keresnének nálunk. Nem hiányzik neki, megvallom nekem sem, elég, ha kimegyek a Városmajorba, ott is van elég a földön, pardon,- padon kívüli. Vissza-visszatérek az Épületes önarcképhez, amellett, hogy bravúrosan van megrajzolva értem, hogy a homlokzatra vágyik nagy idők tanújaként. Ami lehet vicc, de lehet halálosan komoly, hiszen hol volna méltóbb helye a képekben gondolkodónak, mint a ház falán, majdnem szem magasságban csak egy kicsit feljebb. Mert úgy muszáj felnézni rá.
A kiállítás visszatérő jelmondata: „csak rajzok.” Csak írja, miközben tudja, hogy a míves munkák, firkálmányok, a fiókba dugott, vagy könyvek közé rejtett vázlatok feltámadnak.
A Szoborterv című munka 1975-ben született, ezt írtam róla: „A szobrász imádta a nőt. Velencében a Szent Márk téren találkoztak véletlenül. Meghívta kávézni a Caffé Florianba ahol délutánonként Ernest Hemingway itta az eszpresszóját a teraszon, de megfordult ott korábban Lord Byron, Claude Monet, és törzsvendége volt a kávézónak, annak idején Charlie Chaplin is. Velencéből egyenesen a lakásába mentek. A szobrász nem tudott betelni a nővel, szoborba álmodta. Egyik nap a műtermében elromlott a fűtés, korábban ment haza. Az imádott nő egy másik férfi karjaiban hevert. Békés ember lévén visszament a műtermébe, és szétverte a szobor nagyját. Gyengéje és híve volt a hosszú formás lábaknak, nem volt szíve kalapácsot emelni rájuk. Az ajtóból visszanézett: még így is remekmű – mondta elégedetten”.
Később újból megnéztem a rajzot, igaz közben többször kortyoltam olaszrizlinget. Skrabskiéktől 2022-es Vércse névre hallgatót. Könnyed, visszafogottan gyümölcsös karakterét mandulás aromák és élénk savak tették rezgő, jó lendületű borrá. Jólesett az írás is, ez lett még belőle: „ Ha van valami, amit piedesztálra kell emelni, azok a formás női lábak. A megközelítés szokatlan, próbálom szoborként elképzelni köztéren. A közelében árnyas fa alatt alszik a csavargó, aki felriadva a pálinka iránti hiánytól szembesül vele. Álmodom vagy még mindig részeg vagyok? – gondolja végig. Rendben, hogy idejön, de hol a többi része? Ez a rohadt kisüsti az oka mindennek. – hanyatlik vissza. A lábak meg jönnek vagy mennek, végül is mindegy. Az erotikus gondolat testet, pontosabban lábakat öltött. Szoborterv – tudom, de azért jó érzés, hogy jönnek. Akár a gondolat, a vízió, a vágy, kimondatlan.” (87. etüd)
Modell 2010. Jó dolga volt, csak bement a közös műterembe és ott volt az akt. Gyönyörűség így látni, rajzolni ruhátlan nőt. Aki lehet, hogy ráérő kispénzű bolti eladónő, vagy nővér egy rosszul fizető klinikán, végül is mindegy. Csak néhány lendületes vonás, szemérmes a látvány és végtelenül érzéki. És mégis titok, amibe többnyire beledöglünk, vagy a gatyánkat is ráköltjük.
A színész 1990. Szinházat avattak Zalaegerszegen 1983-ban. Hősi idők voltak. Szinész hálásabb alázatosabb nem lehet, mikor színházat emelnek fölé. Tisztelet Ruszt Józsefnek, soha el nem múló, amit bravúrosan köszön meg a felejthetetlen színházi éveire emlékező grafikus és a színész. Kalaplevéve, mélyre hajolva, mert a színház örök!
Szorítás 1991. A legszebb pillantok egyike, amikor lehull a melltartó és szabadon feszül, rezeg, ágaskodik a női mell. Legalábbis férfiszemmel. Aztán minden külön értesítés helyett kordába kerül. Van vele harc, sajnálatos, és reménytelen. A nők nem adják fel, van iparág, ami erre szakosodott, (Triumph) nem beszélve a plasztikai sebészekről. Akinek nem futja ilyesmire, az szorítja. Ami siker – átmenetileg. Az idő nem nekik dolgozik, ahogy ez a kíméletlen grafika is mutatja.
Szkarabeuszok 1970. Amikor 1924. november 11-én – világszenzációként – a tudósok felbontották utanhamon, egyiptomi fáraó múmiájának gyolcstekercseit, a múmián elsőként egy csodálatosan szép arany melldíszt fedeztek fel. A melldísz közepén féldrágakövek és üvegpaszta berakások között sárgás fényben ragyogó, kalcedon szkarabeuszt pillantottak meg, a fiatal uralkodó szent amulettjét, a feltámadás jelképét. A szkarabeusz amúgy ganajtúró, galacsinhajtó bogár. Amikről már sokat olvashattunk. A piramisok építése sziszifuszi munka lehetett, de eltörpül a ganajtúrók mindennapi életműve előtt. Árendás apró piramisokat rajzolt, nemcsak a hatás kedvéért.
Volt Finisszázs is! Barátokkal pezsgővel, élvezetes tárlatvezetéssel. Az alkotó nem volt elájulva magától,- nagyon. Csak annyira, amennyire ilyenkor illik. Eltettem a meghívót, megszépültek az átkoplalt (piálós, szeretkezős, bulizós évek). Az iparművészeti Főis Cola volt az igazi,- olvasom. Nincs kétségem. Nem az életre, képekre képzett!
_____________________________________________________
Árendás József kiállításai:
- Társaság (MPT) alakuló kiállítás (Budapest, 2005), Gerzson Pál és tanítványai (Budapest, Gerbaud Galéria 2005), MPT József Attila Emlékkiállítás (Budapest, 2005), MPT Bartók Béla Emlékkiállítás (Budapest, 2006).
- „Veszélyes plakátok” (Budapest, Várszínház 2006), MPT
- „1956 plakátokon” (Budapest, Prága 2006, Varsó 2007), Kerti Károly tanítványai (Tata, Várgaléria 2007), MPT
- „Globális felmelegedés” (Parlament, EU Parlament Brüsszel, 2008), MPT
- „Hommaga á Mucha” (Budapest, Lengyel Intézet 2009), MPT
- „Égitestek földi testek” (Székesfehérvár 2009, Budapest 2010), MPT
- „Magyar Plakátok” (Varsó 2010, Magyar Kulturális Intézet)
- „Plakátok 2010” nemzetközi meghívásos plakátkiállítás (MPT-Pécsi Galéria),
- Chopin, Liszt bicentenáriumi kiállítás (Budapest, Lengyel Intézet 2010), MPT
- „Hommaga á Csók István” (Székesfehérvár, 2011), MPT
- „Vizuális környezetszennyezés” (Nagykanizsa, 2011)
- „Visegrádi Karma” (Budapest, Bakelit Multi Art
- Center, Kassa (SK), Kielce (Pl), Plzen (Cz), Ljubljana (Slo), Trieste (I) 2013)
- „Plakátok Pécsről Rómába” (Pécsi Galéria, 2013)
- „Pizza all’ungherese” (Budapest, Olasz Intézet,
- 2013) „Plakátok a Fugában” (Budapest, FUGA club, 2013)
- „ManifestiUngheresi” (Róma, Magyar Akadémia 2013)
- „Visegrádi Karma” (Athen (Gr), Brüsszel (B) 2014)
- „Ybl200” (Budapest, 2014)
- Plakátok a B32-ben (Budapest, 2015)
- Magyar Plakátok (Peking, Sanghai, Magyar Kultúra Háza, 2015)
- „1st Posterfest” (Budapest ELTE 2016)
- „1956 plakátokon” (Józsefvárosi Galéria 2016)
- „2st Posterfest” (Budapest Tesla 2018)
- 2018 Színház kívül-belül Budapest, Pesti Vigadó
- 2018 Lélek Jelen Lét / MMA/ Peking, Magyar Kulturális Intézet
- 2019 Craft and Design Hungary / MMA/ Tel-Aviv, Namal
- 2019, 2020, 2021 Elfolyó idő / MMA/ Passau, Stuttgart, Berlin, Róma, Budapest, Pesti Vigadó
- 2020 Mert nem lehet feledni… Trianon 100 Budapest, Pesti Vigadó
- 2020 Bauhaus 100, Plakátkiállítás Budapest, Pesti Vigadó
- 2021 7×75 éves plakátosok Pécs, Zsolnay negyed
Árendás József díjai:
- 1985 A „Legjobb ötlet” díja „Az év plakátja” kiállításon
- 1988 Fődíj „Az év plakátja” kiállításon
- 1988 DOPP díj, a Dopp csoport díja
- 1989 „Az év legjobb ipari kiállítása ”díj
- 1992 Munkácsy Mihály-díj
- 2002 Arany rajzszög MGSE életmű díja
- 2002 „Fődíj” – Békéscsabai grafikai Biennále
- 2011 Hungart alkotói díj
- 2019 Érdemes művész